بررسی آرا وافکار سیاسی علمای شیعه دوره ناصری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده قنبر محمدنژاد
- استاد راهنما گلناز سعیدی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
علمای شیعه از دوران قبل از ناصرالدین شاه به عنوان تنها ملجاء وپناهگاه توده مردم ایران به حساب می آمدندوبراساس شرایط خاص سیاسی واجتماعی قدرت آنها دارای فراز نشیب های فراوانی بوده است.اما با حکومت طولانی مئت ناصرالدین شاه، که تحقیقاً نیم قرن (50سال)به طول انجامیدعلمای شیعه،نه تنها در بین مردم به مسائل شرعی وعرفی می پرداختندوبرای حفظ استقلال ایران در مقابل اجانب بخصوص دول انگلستان وروسیه وبیداری مردم ومقابله با استبداد ناصری تلاش های فراوانی نمودند.استعمار از یک طرف واستبداد از طرفی دیگر برای تضعیف وازبین بردن علمای شیعه کوشش های فراوانی نمودند.لیکن براساس قدرت علما دربین مردم،استقلال مالی واعتماد واطمینان مردم نسبت به علمای شیعه وآزاد اندیشی آنان وسایر عوامل باعث شد که نه تنها برقدرت علمای شیعه خللی وارد نشودبلکه در اواخرسلطنت ناصرالدین شاه بر قدرت علمای شیعه افزوده شد.که این میزان از قدرت روحانیت را در رخداد های مهمی مثل امتیاز رویتروقیام تنباکو،قتل ناصرالدین شاه وانقلاب مشروطه می توان دید.بیشتر تلاش علمای شیعه دوره ناصری درابتدا متوجه دولت استعمار می شدند وسپس قدرت استبداد را زیرسوال می بردند.مهم ترین تلاش علمای شیعه دوره ناصری را در مبارزه با این دو مقوله،می توان دراهداف زیر جستجو کرد : 1-جلوگیری از ظلم وستم خاندان قاجاربر مردم فقیرآن دوره 2- مبارزه با استعمارگران وتقویت فرهنگ شیعه ،درمقابل فرهنگ بیگانگان
منابع مشابه
بررسی رویکردهای متفاوت علمای مسلمان دربارة آرا و افکار حلّاج
چکیده حسین بن منصور حلّاج (244- 309 ق) از چهرههای سرشناس تصوّف و عرفان اسلامی است که زندگی، اندیشه، و بهویژه کشتهشدن وی در تاریخ تصوّف پیوسته معرکة آرای متقابل و حتی متناقض بوده است. در گفتار و نوشتار وی بیش از هر موضوع دیگری اندیشههای وحدت وجود با زبان رمز و شطح و بیانِ سرشار از وجد و سُکر نمود دارد تا جایی که میتوان «أنا الحق» او را آشکارترین تجلی اندیشة وحدت وجودیِ وی برشمرد. حلّاج بهدلیل اع...
متن کاملتاثیر مشروطیت بر اندیشه سیاسی علمای شیعه
(با نگاهی به تاریخ شیعه در عصر غیبت و بعد از آن آنچه می توان برداشت کرد اینست که شیعه در برخورد با حکومتهای زمانه همه آنها را نامشروع دانسته و حکومت مشروع و قانونی را فقط و فقط از آن امام معصوم (ع) می دانست . این اصل و این برخورد با حکومتها تا شکل گیری حکومت صفویان در بین شیعیان جاری و ساری است . با شکل گیری حکومت صفویان نقطه عطفی در تاریخ سیاسی شیعه شکل می گیرد حکومت صفویان مشکل مشروعیت خود را...
15 صفحه اولبررسی رویکردهای متفاوت علمای مسلمان درباره آرا و افکار حلّاج
چکیده حسین بن منصور حلّاج (244- 309 ق) از چهره های سرشناس تصوّف و عرفان اسلامی است که زندگی، اندیشه، و به ویژه کشته شدن وی در تاریخ تصوّف پیوسته معرکه آرای متقابل و حتی متناقض بوده است. در گفتار و نوشتار وی بیش از هر موضوع دیگری اندیشه های وحدت وجود با زبان رمز و شطح و بیانِ سرشار از وجد و سُکر نمود دارد تا جایی که می توان «أنا الحق» او را آشکارترین تجلی اندیشه وحدت وجودیِ وی برشمرد. حلّاج به دلیل اعت...
متن کاملصورت بندی گفتمانی علمای شیعه در انقلاب مشروطه(نگاهی تحلیلی-گفتمانی به جبههبندی گفتمانی علمای شیعه در انقلاب مشروطه)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نحوة صورتبندی گفتمانیِ خردهگفتمانهای موجود در گفتمان علمای شیعه و واکاوی چگونگی ظهور این خردهگفتمانها و مداقة تاریخی- گفتمانی در اندیشهورزی این خردهگفتمانها در باب مشروطیت است. روش/رویکرد پژوهش: این مقاله، بااستفاده از روش گفتمانی «تضادمحور» میشلپشو و اتخاذ رویکردی تاریخی– تحلیلی به بررسی صورتبندی گفتمانی علمای شیعه در انقلاب مشروطه پرداخته است. یافتهها و ...
متن کاملتأثیرات سیاسی اندیشههای «ضد تقریبی» علمای شیعه و سنی بر جامعه ایران دوره صفویه (براساس روش بحران اسپرینگنز و مدل تعارضات)
هدف پژوهش حاضر تبیین تأثیرات سیاسی اندیشههای ضد تقریبی علمای شیعه با علمای اهل سنت بر جامعه ایران دوره صفوی بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی و با محور قرار دادن «روش بحران اسپرینگنز» انجام شد. یافتهها نشان داد، مدل تعارضات ذیل سه محور واگرایی شدید (جنگ و لشکرکشی میدانی)، واگرایی متوسط (جنگ سرد و صدور فتوای تکفیر)، واگرایی خفیف (سب و لعن و ناسزا) نشان داد که در دوره صفویه بیشتر رفتارها برگرفته از...
متن کاملمیزان اعتبار راویان عامه از دیدگاه علمای شیعه
چکیدهبرخی از علمای شیعه در راه قبول روایت و خبری که از رسول خدا و یا أئمۀ طاهرین به آنها میرسد، شیعی مذهب بودن راوی آن حدیث را شرط نمیدانند، بلکه برای ایشان وثوق به راوی کفایت میکند. مؤید این مطلب، تاریخ علمای شیعه است که به این موضوع از نظرگاههای مختلفی نگریستهاند تا جایی که گاه نظریات متضادی در باره توثیق و عدم توثیق راویان عامه بیان داشتهاند.این پژوهش در پی آن است...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023